Monday, July 16, 2012

چشمان همیشه گشنه - 16


ته‌چین گوشت و بادمجان همان کاری را می‌کند با من که ماست و خیار با حضرت علی، اینکه چه ربطی دارد ماست و خیار به حضرت علی و این مطلب که حضرت علی چه حالی داشته وقتی ماست و خیار می‌خورده و یا اینکه اصلن حضرت علی ماست و خیار می‌خورده یا نه، سوالی است که باید در قالب ارتباط من با بادمجان توضیح داده شود. از اولش هم من و بادمجان با هم خوب نبودیم، به طرز تأسف‌باری بادمجان‌گریز و بادمجان‌ستیز بودم، همان چند باری هم که مزه‌مزه‌اش کرده بودم، سقف دهنم و پشت لبهایم گیزگیز کرده بود و من فکر کرده بودم علاوه بر تنفر، به بادمجان حساسیت هم دارم و اگر بخورم ممکن است مجاری تنفسی‌ام بخواهند گیزگیز کنند و یادشان برود که باید برایم نفس بکشند.
ملموس‌ترین اثر آدمهای خصوصی زندگی‌مان می‌تواند این باشد که شما را مجبور به کاری کنند که هیچ احدی تا آن روز نمی‌توانسته که بکند، بله، مجبور شدم عاشق حلیم بادمجان بشوم و شدم، همان چیزی که ریختش هم حالم را بهم می‌زد.
مادرم می‌گفت خیلی بچه‌تر که بودم این کار را با خورشت کرفس هم کرده بودم، خورشت کرفس را تا شش سالگی خیلی می‌خواسته بودم و بعد چندین سال همه جوره دوری کرده بودم ازش ولی بعدترها خیلی با آرامش شروع به دوست داشتن خورشت کرفس کرده بودم، تا به امروز حتی. تعمیمش که می‌دهم به بادمجان، به این نتیجه می‌رسم که بزودی دیگر دوستش نخواهم داشت و از آنجایی که هنوز به شدت دوستش دارم منتظر آمدن کسی مانده ام که بادمجان دوست نداشته باشد و از من بخواهد که دیگر بادمجان نخورم اما من نافرمانی کنم و ته‌دیگ تخم‌مرغی درست کنم و کف ظرفم را روغن بمالم و ته دیگم را پهن کنم آن ته و چند سانتی برنج آبکش رویش بزیرم و سپس تکه‌های گوشت نیم‌پز شده را در ضخامت برنج و ته‌دیگ فرو کنم و بر رویش بادمجانهای حلقه شده و از پیش سرخ‌شده بگذارم و کمی بر رویش پیاز حلقه کنم، دارچینش را هم مفصل بپاشم و باقی برنجم را هم روی مواد بریزم و روغن‌اش را اضافه کنم و بعد هم‌دمایشان کنم تا در هم جا بی‌افتند و هم مزه‌گی کنند. برنجش را هم اگر زعفرانی کنم، می‌شود همان چیز غریبی که رستورانهای ته‌دیگ به اسم ته‌چین گوشت و بادمجان اصل تهرانی در منوی‌شان به غلط گذاشته اند، در حالی که این غذا از گرمسار آمده. همان جایی که خربزه‌های خوبی هم دارد برای بالای چنین غذای غیر‌رژیمی عزیزی. اما من حضرت علی نیستم که رژیم بگیرم و دائم ماست و خیار بخورم.

1 comment:

  1. از همین جا یادش گرفتم .عالی بود. پختم . اسمشم می ذارم مستر بکس اصن

    ReplyDelete