Wednesday, May 28, 2014

چشمان همیشه گشنه - 47

1
بعد از شماره دو، یک نگاه خریدارانه به سنگ توالت بیاندازید و خودتان قضاوت کنید که پاستایی به آن زیبایی و طعمی به آن لذیذی چطور تبدیل به چیزی رقت‌انگیز و بوی‌ناک شده است. بیشتر پیش بروید و مقایسه کنید با وقتی که سیب‌زمینی‌پخته خورده باشید. این کار شنیع، غیرانسانی و یا رقت‌انگیز نیست، جزئی از روزمرگی پنهان ماست که اگر بیشتر در آن اندیشیده شود، ما را به این نتیجه می‌رساند که پایان هر آنچه می‌خوریم، از مرغوب‌ترین استیک و سس خاویار گرفته تا نان و پیاز خالی، همه و همه سرانجامی جز آنچنان تباهی مشهودی که دائم رویت میشود، ندارند. متاسفانه در کتابهای آسمانی هم به این موضوع اشاره نشده که در آنچه روزانه از خود باقی گذاشته اید بیاندیشید و عبرت بگیرید و بیشتر به این پرداخته اند که مبادا آنچه پس از مرگ از خود باقی می‌گذارید نامطبوع و بد باشد. در حال سنگ توالت، روزانه بیشتر بیاندیشید و عبرت بگیرید و بدانید که هرچه بخورید وهرطور زندگی کنید سرانجام تباهی خواهید داشت، پس ارزش لحظه را درک کنید، گشنگی هم نکشید اما به هرچیزی هم دهان ندهید که آغاز هر لذتی از دهان است.

2
گرچه کچاپ چاشنی اشتباه و بی‌ربطی است اما این دلیل نمی‌شود که مفهوم سس غلط و اشتباه باشد. سس یک طعم‌دهنده است که اگر درست و بجا ساخته و استفاده شود، طعم و مزه غذایی که می‌خوریم را به طرز محسوسی بهتر می‌کند. سسها چندین و چند خانواده اند، تخم‌مرغی‌ها که سردسته آنها مایونز سفید و چربی است که به درستی نام سرآشپزی که این سس را اختراع کرد به یدک می‌کشد. دسته‌ گوجه‌‌بیس‌ها که به سرکردگی کچاپ تمام خیابان‌ها و میزها را اشغال کرده‌اند. دسته‌ بعدی گوشتی‌ها یا آب‌گوشت‌بیس‌ها اند که همیشگی نیستند و در شرایط خاص و زمان محدود تولید و مصرف می‌شوند و فلفل‌بیس‌ها که داغ و نیمه‌عریان با لباس چرمی به تن و شلاقی در دست، در کنار سوزاندن، طعم لذیذشان را هم به مشتری می‌فهمانند. ترکیبات این دسته‌ها در کنار انواع دیگر سسها، دنیای پیچیده و غریبی از مزه‌ها و طعمها درست کرده که هیچگاه خودشان به تنهایی مصرف نشده و همیشه در رکاب و معیت غذاها سرو می‌شوند.

3
سس فلفل و سیر ناندوز نه به قیمتی که فروخته می‌شود می‌ارزد نه هرجایی پیدا می‌شود. سسی مرغوب از فلفل پری‌پری و سیر که علاوه بر پشتیبانی کامل از پاستاو پیتزا و انواع استیک، برای بریان کردن سینه‌مرغ به سبک پرتغالی هم بسیار مناسب است. این سس، ترکیبی از طعم سیر و فلفل دارد که در پس زمینه ای از مزه سرکه و روغن زیتون ایستاده و رنگش ترکیبی از سفیدی سیر و قرمزی فلفل است. ساختن این سس در خانه طبعن غیرممکن خواهد بود اما تلاش برای ساختن چیزی مشابه آن غیر معقول نیست. فلفل پری‌پری که یافت نمی‌شود، پس باید بروید سراغ همان فلفلهای تند خودمان اما به رنگ قرمز. قرمز هم همه وقت سال در بازار نیست، پس از همان سبزهای تند موجود استفاده کنید. بهار فصل سیر تازه است، یک کله سیر کامل پوست کنده هم آماده کنید. لیموترش تازه هم یک عدد لازم دارید. فلفلها را با یک برش از وسط باز کنید و با دستکش پلاستیکی، تخمهای وسط آنها را خالی کرده و معدوم کنید. حتمن از دستکش استفاده کنید چون دارید با چیزی شبیه اورانیوم غنی شده کار می‌کنید و اگر مثل من اشتباه کنید، تا یک هفته از زیر ناخن خواهید سوخت و هیچ پاک کننده ای بر آن افاقه نخواهد کرد. استفاده از چند تکه فلفل دلمه قرمز هم برای رنگ دادن به سس انتخاب خوبی خواهد بود اما یادتان باشد که اگر زیاد استفاده کنید، طعمش غالب خواهد شد و سس‌تان به هوا خواهد رفت. فلفلهای پاک کرده و سیر پوست کنده و فلفل دلمه قرمز را به همراه سرکه سفید و یک سوم حجم سرکه، روغن زیتون در مخلوط کن ریخته، آب لیموی تازه را بر روی آن بیافشرید، نمک بزنید و یک پیاز هم به آن اضافه کنید. آنقدر این ترکیب را خرد کنید تا به خمیری یک دست با دانه‌هایی سبز و قرمز تبدیل شود و آن را به قدر قوام آمدن بجوشانید و در شیشه کرده و در یخچال نگهداری کنید. یادتان باشد که سس ناندوز چیزی دارد که این سس ندارد و آن چیز به سس انسجام دائمی می‌دهد. چیزی مثل صمغ یا مواد مشابه که در صنعت استفاده می‌شوند. روغن زیتون عمل مشابه را به طور کامل انجام نمی‌دهد اما به انسجام مواد کمک می‌کند و درهم‌ماندگی سس را بهبود می‌بخشد. سس در یخچال استفاده شود.

4
طرز طبخ یک نوع سینه مرغ پرتغالی؛ سینه کامل مرغ را باز کنید، از سس مذبور روی آن بمالید و ادویه دلخواه بزنید، سینه را برگردانید و سس زدن را تکرار کنید. سینه مزه دار شده را با توری فلزی بر روی باربیکیو قرار داده و در طی کباب کردن، یک بار دیگر هم کمی از سس بر روی آن بمالید.

No comments:

Post a Comment