Sunday, August 19, 2012

چشمان همیشه گشنه - 21


همکار هندی پدر در سال 62 در ازای کمی زعفران و نبات دستور غذای مخصوصی را به پدر داد که به همراه فیل تا به امروز شده تنها تصور من از کشور هند. غذایی پر ادویه، تند و پُر‌مزه که با نان سرو می‌شود و البته در هیچ رستورانی نمی‌شود طعمش را چشید. دارم از کاری حرف می‌زنم، قرمه‌سبزی هندوستان. کاری، نه خورشت کاری و یا نه هر چیز کاری دار دیگری. کاری برای خانواده ما سی سال است که شده غذایی مطبوع و دلخواه که طعم هندوستان می‌دهد لذا دستور غذایی پیش رو یک سرمایه خانوادگی است و در عین حال جدی، واقعی و قابل اجرا. طرز تهیه کاری برای سه نفر آدم بزرگ به شرح زیر است:
 مواد لازم:
  1. مرغ: نصف مرغ
  2. سیب‌زمینی 2 عدد متوسط
  3. پیاز یک عدد نه خیلی بزرگ
  4. سیر چهار الی پنج حبه درشت
  5. ماست یک لیوان سر خالی
  6. آب لیمو یک چهارم لیوان
  7. گشنیز تازه ساطوری کمی به مقدار لازم
  8. ادویه جات شامل: زیره سبز و سیاه مخلوط یک قاشق چایخوری / دارچین و هل هر کدام نصف قاشق چایخوری / میخک دو عدد / زنجفیل: یک قاشق مرباخوری / فلفل سیاه و قرمز هر کدام یک قاشق چایخوری یا به قدر تحمل / زردچوبه یک قاشق غذاخوری
  9. پسته خام 50 عدد / بادام خام 30 الی 40 عدد / فندق خام 30 الی 40 عدد
ابتدا ادویه‌جات مذکور را به همراه آجیل‌ها توسط آسیاب برقی خرد و مخلوط کنید، سپس با پیاز و سیر نیز همین کار را بکنید، خرد و مخلوطشان کنید. مرغ را تکه تکه کرده و در قابلمه بی‌اندازید، سپس ادویه‌جات، آجیلها و پیاز و سیر را اضافه کنید. سیب‌زمینی ها را در قطع مکعب‌هایی به ابعاد 2سانت خرد کرده به همراه ماست به قابلمه اضافه کنید. حال باید به قدر پختن مرغها آب اضافه کنید و مواد را هم بزنید. سپس کمی از آبلیمو را اضافه کنید و زیر گاز را روشن کنید. یادتان باشد که بیشتر آبلیمو باشد برای آخر ماجرا چرا که ترشی عامل دیر‌پزی است. یک ربع آخر، هم باقی مانده آبلیمو را اضافه کنید هم گشنیزهای ساطوری شده را. غذا را تا رسیدن به غلظت زیاد از آتش برنگیرید و حداقل تا پختن مرغ و سیب‌زمینی صبر کنید، به احتساب من بیشتر از یک ساعت زمان مناسبی است اما باز هم پختگی و غلظتش را مدام مراقبت کنید.
با نان و داغ بخورید.

3 comments:

  1. سميرا8/20/2012

    اگر پسته و بادام و فندق نباشد حكم چيست؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. حکم؟ نون پنیر بخور خب

      Delete
  2. Anonymous8/28/2012

    باور نمی کنی ولی بهترین بلاگی هستی که من قهرمانانه می خونمش

    ReplyDelete