Saturday, April 18, 2015

چشمان همیشه گشنه - 93





گیاهخواری هم مثل اسلام اصولن در ظاهر چیز بدی نیست، خوردن گیاهان و آغازیان را توصیه می‌کند، محصولاتی سالم، طبیعی و حتی خوشمزه. از آنطرف دین اسلام هم مبلغ اخلاقیات، راستی و پاکیزگی و خدمت به همنوع است اما مشکل اصلی چگونگی نهی منکرات، میزان اصرار بر آن و دلایل توجیه‌کننده آن است. از آنطرف تمایل به ترویج و نحوه برخورد با سایرین و ترغیب و یارکشی پیروان این دو نیز تا حدود زیادی یکسان است. با تمام اینها اما در مواردی پیش پا افتاده و عجیب مانند خوردن تخم‌مرغ و شیر و استفاده از چرم جانوران هنوز در بین حامیان و پیروان اختلاف نظر وجود دارد. از این رو قابل پیش‌بینی خواهد بود که بزودی گیاهخواری افراطی در بطن اروپا روی کار آید و با حمله به کشتارگاه‌ها و تعطیلی قصابی‌ها، اعلام خلافت کرده و حکومت مستقل تمام گیاهی راه بیاندازد. قصابها را زنده زنده ذبح کند و در راستای انقلاب سبز غذایی، سرآشپزها ختنه نماید.
هر نامسلمونی هم بعضی وقتها دلش میخواد نماز بخونه و با خدایی بزرگ خلوت کنه و یا حتی با خیال راحت یک غذای گیاهی ساده و سبز بخوره و از اینکه ممکنه گیاهخوار بنظر برسه واهمه‌ای نداشته باشه، در عین حال در وقت سرخوشی ژامبون و ویسکی‌شو بخوره، اما جهان کنونی دیگر جای امنی برای زندگی نیست و باید به نظرات دیگران احترام گذاشت، متاسفانه.
در کشور ایران اشکنه هم مثل آش اسیر جغرافیاست و در هر گوشه از کشور با اسامی و ترکیبات مختلف، هویت جغرافیایی خاص خودش را دارد. اشکنه کشک خراسان شمالی با اشکنه کشک شرق اصفهان و غرب گیلان و جنوب خوزستان تفاوتهای بنیادین دارد و اشکنه شنبلیله‌ای که در نواحی گرم و بیابانی شرق کشور رایج است، ممکن است در کوهستانهای غربی هم باشد اما اینطور ساده و لذیذ باشد و حتی نامی دیگر داشته باشد.
برای ساختن اشکنه شنبلیله نواحی گرم و بیابانی شرقی ابتدا کمی پیازداغ درست کنید و قبل سرخ شدن کامل، مشتی آرد اضافه کرده و کمی بعد زردچوبه و نمک و نعنا ترخون خشک اضافه کنید و سپس به‌ازای چهار نفر، سه کاسه آب بریزید و چند تخم‌‌مرغ هم‌زده و آخر از همه شنبلیله خردشده را اضافه کنید تا عطر و رنگش بکر بماند. بی آنکه زیاد بجوشد، بعد از چند قُل کوچک اشکنه شنبلیله نواحی گرم و بیابانی شرقی کشور آماده است تا با ترشی سیر ترد یا خیارشور و حتی ترشی فلفل خورده شود.

پ.ن. برای مبارزه با گیاهخواران افراطی لشکرکشی لازم نیست، از دموکراسی کباب استفاده کنید، نه سیخ را بسوزانید نه کباب را.

پ.ن. عکس تزئینی‌ست، سبزی‌خوردن با اشکنه آخه؟

No comments:

Post a Comment